учням 6А


















11.05. Тема. Практична робота  «Ознайомлення  з компонентами  природи своєї місцевості, виявлення взаємозв’язків між ними».

Мета: закріпити поняття «природний комплекс», «компоненти
природи»; познайомитися з компонентами природи своєї місцевості; навчитися виявляти зв’язки між ними.

Запишіть тему в зошит і перейдіть за посиланням  (час за розкладом)


Додатковий матеріал:

Складіть  опис  місцевості за  типовим  планом

 1. Природний комплекс (поле, озеро, річка, ставок, ліс, парк)

2.Рельєф  ,  гірські  породи які  там  зустрічаються

3. Природна зона (по карті)

4. Види  грунтів які  переважають

5. Рослини (малюнок однієї)

6. Тварини (малюнок  однієї)

7.Значення  для  людини

8. Ступінь  впливу  людини  на  цей  ПК.

9. Шляхи  подолання  проблем , які  є в  цьому  ПК

Висновок (що треба робити для збереження цього ПК)









06.05 Тема.Природні зони Землі.

Запишіть тему в зошит і перейдіть за посиланням  (час за розкладом)


Додатковий матеріал:
































Д.з. опрацювати параграф 58; контурна карта "Природні зони України"


29.04 Тема. Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків  компонентів природи. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості, закономірності розвитку.

Запишіть тему в зошит і перейдіть за посиланням  (час за розкладом)




Д.з. опрацювати параграф 57, письмово відповіді на запитання №5,6,8 після параграфа.

По бажанню : відео- або фотозвіт по дослідженню зі стор 212 "Мої дослідження"

27.04 Тема. Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинність і тваринний світ суходолу та океану.

§  Перегляньте відеофрагмент :


Запишіть визначення поняття «ґрунт».

- Запишіть визначення поняття «ґрунтовий покрив».

- Заповніть схему «Склад ґрунту» (в опорному конспекті).

- Запишіть визначення поняття «родючість», «гумус».

Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинність і тваринний світ суходолу та океану.

Використовуючи матеріал підручника та переглянуті відеоматеріали, виконайте завдання в  конспекті:

 - Запишіть значення ґрунту для людини і для планети загалом.

- Як можна вберегти ґрунти від руйнування та виснаження?

- Що таке «ерозія ґрунтів»?

- Ознайомтеся зі способами підвищення родючості ґрунтів.

Способи підвищення родючості ґрунтів

1.  Меліорація ґрунтів – заходи з їх покращення.

2.  Розпушення ґрунту (для надходження до коренів повітря і води).

3.  Сівозміни (чергування культур, щоб не виснажувалися одні й ті ж речовини).

4.  Полегшення техніки (щоб не ущільнювати ґрунт ).

5.  Регулювання співвідношення піску і глини в ґрунті.

6.  Правильна обробка ґрунтів.

Д.з. : користуючись атласом, підручником та відеоматеріалами, нанесіть на контурну карту різні типи грунтів

22.04   Тема. Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.

Неможливо уявити нашу планету без живих організмів, що мешкають і в глибинах океану, і на вершинах гір. Усі процеси, що відбуваються на сучасній Землі, пов’язані з життям. Ви вже знаєте про те, що живі організми беруть активно участь у вивітрюванні гірських порід, формуванні нових форм рельєфу, утворенні водойм (наприклад, унаслідок будування загат бобрами), створенні гірських порід (кам’яного вугілля, крейди тощо), зміні кліматичних характеристик місцевості, регулюванні мінерально-сольового складу води Світового океану.

Учені вважають, що Земля як планета виникла близько 4,5 млрд. років тому. Організми з’явилися на Землі, напевно, не пізніше ніж 3,5 млрд. років тому.



Біосфера — це земна оболонка, у якій існує життя.

Всі живі організми,які живуть на нашій планеті утворюють нову оболонку , яка називається  - біосфера.  Уперше термін біосфера  вжив відомий учений Володимир Вернадський. Саме він провівши дослідження виявив, що непомітні мешканці Землі, маса яких не перевищує одного відсотка,від маси грунту, води й повітря складають географічну оболонку.

У перекладі з грецької «біос» - життя, «сфера»-оболонка. Отже, біосфера -оболонка життя. Біосфера-оболонка  нашої Землі, яка заселена живими організмами.



Межі Біосфери


Найбільша кількість живих організмів у біосфері зосереджена біля поверхні суші і води (місця стикання літосфери, атмосфери й гідросфери). На відміну від інших оболонок Землі біосфера не має власних меж, а розміщується в межах інших оболонок. Верхньою межею біосфери вважається шар озону, що знаходиться на висоті 20-25 км. Таким чином, біосфера включає нижню частину атмосфери, всю гідросферу і верхню частину літосфери.

Є організми, яких ми звичайно не помічаємо, оскільки більшість із них неможливо роздивитися навіть під мікроскопом. Це — мікроорганізми. Вони першими з’явилися на Землі. Їхня здатність виживати за найрізноманітніших умов дивовижна. Мікроорганізми існують за температур, значно нижчих від 0 °С і вищих за 100 °С, не гинуть, коли їх висушити, живуть у кислоті, витримують високу радіоактивність.

На суходолі, як і в океані, живі організми поширені нерівномірно. Кількість живих організмів на суходолі збільшується від полюсів до екватора. Різний режим світла, температури і вологості, характеру ґрунтів, особливостей рельєфу виробили у тварин і рослин низку пристосувань, що дозволяють їм мешкати в різних районах земної кулі.












Учені підрахували, що живі організми планети пропускають через себе всю воду Землі за 2 млрд. років, весь кисень атмосфери за 2 тис років. Отже, за довгий час геологічної історії Землі живі організми багаторазово переробили всі головні гази атмосфери, всю воду планети і частину мінеральної маси земної кори.

Живі організми регулюють сольовий склад Світового океану. Цим можна пояснити те, що Океан зберігає відносну постійність останні 200 млн. років. Організми забирають з води необхідні їм для життя мінеральні речовини (особливо кальцій — для побудови панцирів, черепашок, скелетів), відмираючи, опускаються на дно і згодом перетворюються на гірські породи.

Отже. 

 Поширення живих організмів на Землі дуже нерівномірне. До полюсів кількість їх видів постійно зменшується. Це залежить від клімату.

В приекваторіальній зоні суходолу, з високими температурами та великою кількістю опадів протягом усього року, розвивається розкішна рослинність. Верхівки дерев змикаються, утворюючи непроникне для сонячних променів зелене шатро. Окремі дерева досягають 60—80 м заввишки (приблизно висоти 20—30-поверхового будинку). Вони оповиті ліанами, на стовбурах та гіллях дерев оселяються інші рослини, які засвоюють вологу з повітря. Рослинність настільки густа, що ліси майже непрохідні. Дуже багато тварин і птахів маскуються серед квіток та листя цього вічнозеленого лісу.

На північ та південь від екватора в зоні тропіків, де температури високі, а опадів мало, клімат посушливий. Рослинність бідна, тварин мало. Багато з них зариваються в пісок або живуть у норах (змії, ящірки, дрібні ссавці). Інші можуть тривалий час не пити воду (верблюди) або пробігати великі відстані в її пошуках (антилопи).

У помірних широтах, де температура змінюється за сезонами, а опадів буває достатньо, ростуть ліси, дерева яких на зиму скидають листя. Північ та центр України вкриті такими лісами.

Біля полюсів в умовах низьких температур рослин майже немає. У товщі снігу та льоду живуть тільки бактерії та деякі одноклітинні водорості.

Отже, склад біосфери змінюється від екватора до полюсів. Найбагатший рослинний і тваринний світ у приекваторіальних та помірних широтах.

ЗАВДАННЯ.
 
  • 1.Назвіть особливості географічної зони, в якій знаходиться наша країна (з тексту вище),  які тварини і рослини найбільш поширені у вашій місцевості (по 5)
  • 3. Опрацювати текст параграфа, випишіть основні терміни
  • 4. Навести приклади пристосувань тварин і рослин до різноманітних умов навколишнього середовища (3-4 коротко)


Тема. Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу.

Згадайте, які є оболонки Землі та з чого вони складаються.
А наступне завдання на швидкість .
Завдання легенькі, тому оцінки отримають перші 7 учнів, які надішлють мені (в любий спосіб😉) відповіді на них.

1.     Водна оболонка Землі. 

2.     Наймілкіше море. 

3.     Найбільший за площею острів. 

4.      Найбільший за площею океан. 

5.     Вода у твердому стані. 

6. Протока, що з’єднує Середземне море з Атлантичним океаном. 

7. Величезні ділянки суходолу, які з усіх сторін омиваються водою. 

8.      Найглибша океанічна западина. 

9.      Найхолодніший океан. 

10.   Вода в газоподібному стані. 

11. Найбільші болота Черкаської обл

12. Найглибше озеро України


Ви вжезнаєте про те, що вода — мандрівниця. Здійснюючи свій великий кругообіг, вона весь час змінюється, перетворюючись то напрозору легку пару, то на крихітні крапельки води, то на льодовики. З нею трапляється багато різноманітних пригод, і вона навдивовижу старанна — завжди трудиться!

Океан — колиска життя на Землі. На сьогодні він забезпечує людство продуктами харчування і корисними копалинами; сприятливо впливає на клімат прибережних районів; є місцем відпочинку. Океан щедро ділиться своїми незліченними багатствами з людиною, відкриває таємниці морських глибин. Але людству потрібно все більше й більше. Люди беруть усе, що їм потрібно, а натомість залишають загиблих тварин, сміття, нафтові плями, отруєну воду, радіоактивні відходи. У результаті деякі морепродукти стали непридатними для вживання, зникли або перебувають на межі зникнення багато цінних видів риб, погіршилася якість води в деяких курортних районах. Океан ніби говорить нам: «Нерозумне використання моїх багатств закінчиться тим, що ви їх більше не одержите». Тепер розберемося, про які багатства говорить океан і чому ми можемо їх утратити?


Кров людини складається на 98% з води, м'язи людини - на 70% з води і взагалі організм людини, мозок, тканини тіла більше, ніж наполовину, складаються з води. Нестача води для людини небезпечніша, ніж голодування: без їжі людина може прожити 30-50 днів, а без води - лише кілька днів. Людина за добу споживає від 3 до 6 літрів води (залежно від клімату).

Вода необхідна і тваринам, і рослинам. Всі рослини "п'ють" воду і отримують необхідні речовини для росту і розвитку. Вода міститься в корені, листках, стовбурі, корі дерева.

Наприклад, щоб виростити 1 кг картоплі, необхідно 300 л води.

Без води рослини в'януть і можуть загинути. І тваринам для життя так само необхідна вода. Наприклад, вгодована собака без їжі може прожити 100 днів, а без води - менше 10 днів.

- Який же висновок ми можемо зробити?

Висновок: Вода потрібна для живлення і охолодження всім рослинам, тваринам, людям. Без води не буде життя.


Людина та її господарська діяльність є головним джерелом забруднення води. Вода потрібна в побуті, для виробництва електроенергії, в промисловості та для сільського господарства, для розвитку водного транспорту, організації туризму й відпочинку людей, бо водойми — це зони відпочинку, мінеральні джерела мають лікувальне значення. Дефіцит прісної води може бути спричинений забрудненням водойм промисловими та побутовими відходами. Тому ухвалено закони про охорону вод, за цим стежить держава. Надмірне вирубування лісів, осушування боліт є причиною зменшення водності річок, що, у свою чергу, призводить до значних утрат прісної води.

1.позитивне значення води для людини

 вода — важлива сировина для хімічної промисловості (одержання водню);

- дуже багато води використовують у техніці для охолодження;

- є розчинником (для приготування розчинів, для промивання різних речовин, одержання розчинів хімічних речовин);

- потрібна для виробництва електроенергії, для зрошування полів, у побуті.

 

2 .негативне  значення води для людини

- заливає посіви сільськогосподарських культур;

- утворює яри, вимиває рослини;

- заболочує ґрунти;

- спричиняє стихійні лиха;

- розмиває шляхи і змиває мости;

- спричиняє корозії, псує гігроскопічні матеріали, ушкоджує

дерев'яні будівлі; а занадто вологе повітря завдає шкоди здоров'ю людини.

Води на Землі багато, але ось чистої води стає все менше. Це не тому, що запаси води виснажуються. А чому? Над водою нависла загроза забруднення. Хто її забруднює?

Заводи, фабрики, ГЕС споживають велику кількість води і одночасно забруднюють її різними продуктами відходів. Зі стічними (використаними) водами підприємств у ріки й озера потрапляють різні отруйні речовини. У воді гине життя, риби, рослини, тварини. Загниваючі води отруюють повітря, стають джерелом важких захворювань. Річка "хворіє", її води не можуть бути використані людиною.

Воду треба берегти! Піклуючись про чистоту вод, ми піклуємося про своє здоров'я, красу навколишньої природи. У нашій країні прийнято низку законів, спрямованих на захист вод. За їх виконанням стежать органи державної влади, екологи.

Завдання 1. На Землі є дуже багато води. Чому ж людство потерпає від її нестачі? Назвіть основні фактори, що роблять воду непридатною для використання, та шляхи вирішення цих проблем. (письмово)

Завдання 2. Складіть максимально повний перелік функцій води.

 — у процесах живої природи (рослин, тварин).

 — у процесах неживої природи.

— у життєдіяльності людини.

Д.з. : повторити тему "Гідросфера" (для узагальнення і перевірки знань) ; скласти (по бажанню) маленьке оповідання чи комікс "Мандрівка маленької краплинки" або "Закривай міцніше кран, щоб не витік океан"


Тема. Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні і мінеральні води.

Перегляньте відео:


Дайте письмові відповіді на запитання:

1. Що таке підземні води?

2. Які умови утворення підземних вод?

3. Чим водопроникні породи відрізняються від водотривких? Наведіть приклади.

4. Що називають грунтовою водою?

5. Які води називають мінеральними?

6. Чим особлива абсолютна термальна вода?

7. Яке значення підземних вод і джерел?

Виконану роботу надсилайте на ел пошту.

Д.з. : прочитати параграф 53.

За власними спостереженнями підрахуйте, скільки літрів води споживає ваша родина протягом доби (враховуйте також воду для приготування їжі, купання та ін.)

Посилання на урок для 6-а на 8.04.21

meet.google.com/rad-sbrz-nve


Посилання на урок для 6-а на 6.04.21

meet.google.com/sjg-keqh-vjo


ПОСИЛАННЯ на урок 1.04.21

meet.google.com/qqv-tqxg-dzp

Час у відповідності до розкладу!


Додаткові матеріали до теми "Погода"

https://www.gismeteo.ua/ua/weather-cherkasy-4956/tomorrow/

Додаткові матеріали до теми "Озера"

Найдивніші кольорові озера світу:

Чорнильне озеро

  • Місто Сіде-Бель-Аббес. Алжир

  • У цієї водойми погана репутація і кілька назв:  Чорне озеро, Око диявола і навіть Чорнильниця. Рідину, яка заповнює озеро, не можна назвати водою при найбільшому бажанні. Перед нами цілком природне явище: одна з річок, що впадає у озеро, має високу концентрацію солей заліза. Друга, протікаючи через торф’яні болота, приносить з собою органічні сполуки. Завдяки хімічній реакції отримуємо чорнило. Оскільки чорнило отруйне, в озері немає ні рослин, ні риб. Купатися у водоймі теж не бажано — чорнило не відмивається. На березі немає жодних поселень. У відсутності комерційного таланту мешканців Сіде-Бель-Аббес не звинуватиш. Озерне чорнило продається не тільки в Африці, але й в Азії та на Близькому Сході .

Рожеве озеро Ретба

  • півострів Зелений мис. Сенегал


  • Озеро знаходиться на відстані 30 км від столиці Сенегалу Дракара. Раніше воно було лагуною, що поєднувалася з океаном вузькою протокою. Але поступово протока була засипана піском, утворилася закрита водойма площею 3 кв.км й максимальною глибиною 3 м. Свою назву озеро отримало завдяки дивовижній здатності міняти колір від ніжно-рожевого до рудого, в залежності від висоти сонця над горизонтом й навіть від вітру. Незвичайний колір води характерний для діяльності ціанобактерій, організмів, що з’явилися на планеті близько 3 млн років тому.  Концентрація солі у Ретбі у півтора рази вища, ніж у Мертвому морі — через десять хвилин сіль починає роз’їдати шкіру. І тим не менш довкола Ретби побудована велика кількість готелів. Туристи люблять плавати у човнах та їздять у джип-сафарі довкола озера.

Дзеркальне озеро Уюні

  • Неподалік від м. Уюні. Болівія

  • На півдні пустельної рівнини Альтіпланто, на висоті 3650 м над рівнем моря знаходиться озеро – солончак Уюні. 40 тис. років тому ця територія була частиною доісторичного озера Мінчін. Висихаючи, озеро створило дві невеличкі водойми й два солончаки. Уюні — один з них.А тепер уявіть — площа 10,5 тис кв.км вкрита шаром солі товщиною від 2 до 8 м. Подекуди на Уюні є острівці, на котрих ростуть кактуси. Є тут скам’янілі дерева, гейзери й навіть сплячий вулкан. Але найцікавіше оглядати Уюні у сезон дощів: вкритий тонким шаром води неозорий соляний простір перетворюється у величезне найбільше на планеті дзеркало. Хмари над головою, хмари під ногами: друга назва Уюні – Небесне озеро. Помилуватися приголомшливою красою приїздять тисячі туристів з усього світу. Поряд з озером будують міжнародний аеропорт, а на березі влаштовують готелі з соляних блоків. Не лише стіни, але й меблі (ліжка, столи, стільці) виготовлені з куховарської солі.

Плямисте озеро Клілук

Британська Колумбія. Канада

У спекотній частині Канади неподалік від містечка Осойос знаходиться озеро Споттел Лейк. Індіанці племені Оканаган називають його Кілілук. За їхньою легендою озеро зупинило криваві війни між племенами: зайшовши у воду вояки побачили, що найстрашніші рани миттєво гоїлися і розцінили це як натяк богів не воювати. Озеро стало священним. Влітку , коли стовпчик термометра сягає 40°, озеро вкривається кольоровими плямами.В різні пори року у залежності від висоти сонця над горизонтом і погоди плями змінюють колір. Кілілук містить у собі величезну кількість сульфатів кальцію, магнію і натрію, солей срібла і титану. Колір плями залежить від домінуючого мінералу. Воду не можна пити, у ньому немає риби, й живуть лише деякі мікроорганізми.

Озера-хамелеони. Келіміту

  • Острів Флорес. Індонезія


  • На індонезійському острові Флорес підіймається сплячий вулкан Келіміту висотою у 1639 м. Останній раз вулкан прокидався у 1968 році. Після виверження на його вершечку утворилося три невеличких кратерних озера: два – розділені тоненькою перегородкою й одне трохи збоку. Озера Келіміту – абсолютно унікальні, єдині на планеті водойми-хамелеони. Вони здатні повністю змінювати колір води. Зміна кольору стається раз на декілька років. Озера робляться бірюзовими, темно-коричневими, зеленими або взагалі чорними. До того ж колір вони змінюють незалежно одне від одного. Місцеві мешканці вважають, що в озерах живуть душі померлих, тому і назви у водойм відповідні: Озеро старійшин і мудрого народу а ті, що розділені перегородкою — Озеро юних душ та Озеро злих духів. Тоненька перегородка між водоймами-сусідками символізує тонку межу між добром і злом. Зміна кольору є результатом хімічної взаємодії мінералів, що залягають на дні озера, та вулканічних газів. Індонезійці своїми озерами надзвичайно пишаються. Їх зображення прикрашає грошові купюри, а вулкан Келіміту внесено до списку природних пам’яток ЮНЕСКО.

Червоне озеро. Мітсеро

  • Село Мітсеро, неподалік від Нікосії. Кіпр


Свого часу поряд з селом Мітсеро знаходився відкритий кар’єр з видобутку міді та золота. Виробництво функціонувало до 1963 року, а потім запаси копалин скінчилися, а кар’єр полишили. Утворилося водоймище яке стало туристичною цікавинкою Кіпру. Все завдяки незвичайному кольору води  червоного — «кривавого» відтінку. При зміні освітлення озеро нагадує то «море крові» з фільму жахів, то гігантську ємність з йодом. Незвичайний колір пояснюється тим, що вода має дуже високий вміст заліза. Зазвичай окислення заліза дає іржавий відтінок. А присутність міді й інших мінералів у грунті змінило рудий колір на насичено-червоний. Купатися в озері не варто.

Сяюче озеро. Ґіпсленд

  • Штат Вікторія. Австралія

Ґіпсленд – це великий комплекс озер, лагун і боліт на сході штату Вікторія, а також назва самого популярного озера в цій місцевості. Вдень Джипсіленд не відрізняється від інших водоймищ, зате у темряві це озеро починає сяяти м’яким неоновим сяйвом. Це  біолюмінісценція, що виникає у результаті життєдіяльності мікроводоростей, що мешкають у воді.  Появу самих бактерій дослідники пояснюють катаклізмами, що сталися тут у 2006 році. В результаті великих лісових пожеж, продукти згорання потрапили у водойму, а через два роки (у 2008) у озері стала спостерігатися біолюмінісценція. Сяйво озера Джипсіленд виглядає абсолютно чарівно й приваблює велику кількість туристів. Але тим, хто хотів би побачити його на власні очі, варто поспішати, адже з поліпшенням екології мікроводорості можуть зникнути.

Чорне озеро Піч-Лейк

  • Неподалік від міста Ла Бореа. Острів Трінідад (біля Венесуели)

  • У чорноті рідини що наповнює озеро Піч Лейк не виникає жодних сумнівів. Адже це найбільше у світі озеро натурального асфальту, причому відмінної якості. У складі рідини між берегами Піч-Лейк 40 відсотків бітуму, 30 – глини і ще 30 – солоної води. Глибина озера – близько 80 м, площа – 40 га. «Асфальтова гладінь» озера досить щільна, по ній навіть можна пройти. Щороку з озера добувають десятки тисяч тонн асфальту, яким вкривають не лише місцеві дороги, але і закордонні (алея Пелл-Мел в Лондоні, вкрита природним асфальтом з Піч-Лейк). За легендою на місці озера колись знаходилося поселення індіанців чіма. Після перемоги над ворожим племенем чіма влаштували бенкет, на якому їли колібрі, забувши, що за повір’ями ці птахи є духами предків. Розгнівані боги провалили людей у чорне озеро. Однією з відомих властивостей бітуму є його здатність поглинати об’єкти, і підіймати їх на поверхню через кілька століть На Піч Лейк були знайдені кістки динозаврів, що колись потонули у озері. Сьогодні Піч-Лейк є однією з пам’яток острова його щороку відвідують близько 20 тисяч туристів.

2 коментарі: