Назва терміну походить від слова паразит (грец. Παράσιτο — нахлібник). Терміном парази́т називають організм, який живе за рахунок
іншого організму, якого називають хазяїном.
Паразитичний вид |
Місце паразитування |
Наслідки паразитування для господаря |
Собачий кліщ
|
|
|
Коростяний свербун |
|
|
Залозниця вугрова |
|
|
Блоха пацюкова
|
|
|
Малярійний комар |
|
|
Овод
|
|
|
Ґедзь
|
|
|
Мета: з’ясувати особливості будови хребетних тварин у зв’язку з існуванням у різних умовах.
Обладнання, матеріали та об'єкти дослідження: фото-, відеофрагменти, малюнки.
Хід роботи
Заповніть пропуски
1. Риба: короп звичайний.
Поширення: річки, ..., ..., ... (водне середовище).
Покриви тіла: ....... шкіра вкрита .......; забарвлення тіла ....... зверху і ......... знизу.
Форма тіла: обтічна, майже без виступів; тіло ........... з боків.
Органи пересування: .............. Хвостовий плавець забезпечує активний ........., а парні (грудні та черевні) - .........., зупинки та ..........
Органи дихання: .........
2. Амфібія: жаба ставкова.
Поширення: ............... (водне та наземно-повітряне).
Покриви тіла: ............ волога шкіра зеленого кольору з темними плямами. Тіло поділяються ................. Черевна сторона тіла світліша, спинна - .......... Не мають чітко означеної шиї.
Форма тіла: тіло обтічне, ....... морда, .......задні кінцівки.
Органи пересування: у воді - .....................; на суходолі - ..........
Органи дихання: у воді - ........, на суходолі - ............
3. Плазуни: ящірка прудка.
Поширення: ............. (наземно-повітряне середовище).
Покриви тіла: ............... Тіло сірого або ........... кольору, зі смугами.
Форма тіла: тіло видовжене, поділяється на .............. Мають чітко означену шию.
Органи пересування: .................
Органи дихання: ............
4. Птах: синиця чубата
Зробити опис за планом опису риби, ящірки, синиці
5. Ссавець: білка звичайна
Зробити опис за планом опису риби, ящірки, синиці
Висновки:
1. У риб, щоб існувати у водному середовищі, є такі пристосування:
— шкіра, ........... (слиз зменшує ..............);
— ........... (захищає від поранень, надає пружності, згладжує нерівності шкіри для швидкого руху);
— забарвлення тіла темне зверху і світле знизу (це робить .................);
— тіло обтічної форми (.............);
— ................ (пристосування до руху у рідкому середовищі);
— ............. (пристосування до дихання розчиненим у воді киснем).
2. Амфібії мешкають у водному та наземному середовищах. Для цього вони мають:
— .............;
— темні плями на шкірі (................);
— черевна сторона тіла світліша, спинна - темніша (........);
— тіло - обтічне, морда - гостра (.........);
— перетинки між пальцями (.............);
— ............ (пристосування для дихання атмосферним повітрям).
3. Рептилії здебільшого поширені в наземно-повітряному середовищі. Для цього в них є:
.......................
4. Птахи живуть у наземно-повітряному середовищі. Вони здатні до польоту завдяки такому:
...............
5. Ссавці мають такі пристосування до існування в наземно-повітряному середовищі:
.................
2. Виберіть 3 метода, які б ви вибрали для спостереження за
а) мавпами у живій природі;
б) хижими птахами;
в) мігруючими рибами
Доведіть, що саме ці методи будуть доцільні.
3. Яке значення має етологія у вашому житті?
Д.з. : письмове оформлення відповідей на три запитання
1. Майстерність маскування.
2. Як бачать тварини.
3. Як тварини визначають напрям руху.
1)Вкажіть вірне твердження знаком «+».
1. -Риби
належать до хребетних тварин.
2. -Риби
плавають за допомогою плавців.
3. -Риби
поширені лише у прісних водоймах.
4. -Деякі
види риб здатні втримувати температуру нижче 0°С.
5. -Шкіра
риби гола.
6. -Органами
дихання риб є зябра.
7. 2) Підпишіть малюнок.
8. 3)Встановіть
відповідність
А) черевні
плавці 1) забезпечують
стабільне положення тіла у воді
Б) грудні плавці 2) є основними органами
руху
В) хвостовий
плавець 3) для повільного руху
вперед - назад
Г) анальний 4) для зміни напрямку
руху
4. Риби належать до:
А) хордових тварин Б)
безхребетних тварин
5. Хрящовою рибою є:
А) китова акула Б) окунь
6. Плавальний міхур наявний в:
А) ската Б) карася
7. У риб серце:
А) однокамерне Б) двокамерне
8. Риби пересуваються за допомогою:
А) плавців Б) ніг
9. Кістковий скелет наявний в:
А) щуки б) тигрової акули
10. Прочитай
твердження, що записані в табличці. Якщо вони вірні, напиши «так», якщо вони не
вірні, напиши «ні»
№ |
Твердження |
«Так» або «Ні» |
7 |
Зябра
акули вкриті зябровою кришкою |
|
8 |
Органом
дихання в окуня є легені |
|
9 |
У риб одне
коло кровообігу |
|
10. Хрящову рибу на картинці позначено буквою ______, а кісткову ________.
11. Тварина,
позначена літерою ________ мешкає на дні водойм.
12. Тварина,
позначена літерою ________, є хижаком.
А) дельфін білобочка Б) китова
акула
14. Кістковою рибою є:
А) риба-пила Б) окунь
15. Плавальний міхур відсутній в:
А) ската Б) карася
16. Скільки в риб кіл кровообігу:
А) одне Б) два
17. Який плавець є парним:
А) грудний Б) хвостовий
18. Хрящовий скелет наявний в:
А) щуки б) акули-молота
19. Прочитай
твердження, що записані в табличці. Якщо вони вірні, напиши «так», якщо вони не
вірні, напиши «ні» (1 бал за правильну відповідь)
№ |
Твердження |
«Так» або «Ні» |
7 |
Зябра
акули не вкриті зябровою кришкою |
|
8 |
Органом
дихання в окуня є зябра |
|
9 |
У риб два
кола кровообігу |
|
Бажаю успіхів!
Назва терміну походить від слова паразит (грец. Παράσιτο — нахлібник). Терміном парази́т називають організм, який живе за рахунок
іншого організму, якого називають хазяїном.
Паразитичний вид |
Місце паразитування |
Наслідки паразитування для господаря |
Собачий кліщ
|
|
|
Коростяний свербун |
|
|
Залозниця вугрова |
|
|
Блоха пацюкова
|
|
|
Малярійний комар |
|
|
Овод
|
|
|
Ґедзь
|
|
|
https://drive.google.com/file/d/1xsMDvksjAj3tAlRRYLI25z_KCzs3ve64/view?usp=sharing
Порівняння рис у будові та процесах
життєдіяльності паразитичних червів
|
|||||
Особлив організації |
Печінковий сисун |
Бичачий ціп’як |
Свинячий ціп’як |
Аскарида |
Гострик |
Розміри |
3-4см. |
До10м. |
До 4м. |
До 40см. |
До 10мм. |
Особливості будови |
листкоподібне тіло без війок, із присосками; покрив має захисний шар — кутикулу; м’язова і нервова системи спрощені; |
Стрічкоподібне
тіло,складається з голівки (з присосками),
шийки,члеників |
Стрічкоподібне
тіло,складається з голівки (з гачками) шийки,члеників |
Веретено-подібне
тіло, вкрите кути-кулою |
Веретено-подібне
тіло, вкрите кути-кулою |
Дихання |
анаеробне |
анаеробне |
анаеробне |
анаеробне |
анаеробне |
Травна система |
Розвинута в дорослих особин |
Відсутня |
Відсутня |
Кишечник у
вигляді трубки |
Кишечник у
вигляді трубки |
Органи чуття |
Відсутні |
Відсутні |
Відсутні |
Розвинені
слабко |
Розвинені
слабко |
Статева система |
добре розвинута,
гермафродити; |
В кожному
членику, гермафродити |
В кожному
членику, гермафродити |
Роздільно-статеві,
плодючі |
Роздільно-статеві,
плодючі |
Місце паразитування |
Печінка,
жовчні протоки |
Тонкий
кишечник |
Тонкий
кишечник |
Тонкий
кишечник |
Товстий
кишечник |
Проміжний господар |
Ставковик
малий |
Велика
рогата худоба |
Свині |
Розв. в організмі
господаря |
Розв. в
організмі господаря |
Основний господар |
Вівці,
коні, кози, корови, людина |
Людина,
м’ясоїдні тварини |
Людина,
м’ясоїдні тварини |
VІI Всеукраїнська інтернет-олімпіада «На Урок» (Осінь 2020)
- Зайти на сторінку naurok.ua/start, ввести наданий вчителем пароль (висилаю на пошту всім, хто згоден прийняти участь) та обрати олімпіаду по біології.
- Виконати завдання у відведений для цього час.
- Після оголошення результатів отримати нагороди.
Наче все...
Оце так вступ...
Але дуже хотіла пояснити все доступно.
Почнімо.
Так як у наступному році ми будемо з вами вивчати тваринний світ, то літні завдання пов'язані саме з його представниками (щоб ви вже налаштувалися та зацікавилися цим дійсно неймовірним світом).
1. Це завдання для тих, хто постійно помічає навколо себе якихось яскраво забарвлених комах. Когось вони лякають, а когось приваблюють своїм незвичайним забарвленням. Ні-ні-ні!!! Ловити нікого не треба!! Все, що необхідно, то це взяти фотоапарат, чи смартфон і сфотографувати.
Так, ви вже здогадалися, що треба
1) зробити фотоколекцію яскраво-забарвлених комах (приблизно 10);
2) визначити їх назву (скористайтеся ,з допомогою батьків, інтернетом або книжкою з дитячої бібліотеки);
3) опишіть вид, який найбільше вам сподобався (тільки саме цікаве)
2. Фотоколекція шкідників саду чи городу.
1) зробити фотоколекцію комах - шкідників (приблизно 10);
2) визначити їх назву (скористайтеся ,з допомогою батьків, інтернетом або книжкою з дитячої бібліотеки);
3) опишіть яку саме шкоду вони завдають (тільки саме цікаве).
3. Спостереження за домашніми сільськогосподарськими тваринами.
Якщо ви влітку відпочиваєте у селі і у вас є можливість поспостерігати за коровою, чи козою, чи куркою, чи їншою тваринкою, то
1) замалюйте чи сфотографуйте її, опишіть приблизні розміри, вагу, забарвлення (будьте обережні, без дозволу дорослих не наближайтеся до тварини);
2) опишіть які необхідні умови її утримання (яке приміщення, температура, освітленість, вентиляція, вигул, прибирання приміщення та інше);
3) опишіть як її годують (корма, їх підготовка, чому саме такою їжею, режим годування та їнше);
4) поведінка тварини, її характер, звички.
Описи спробуйте зробити цікавими, можна з гумором.
4. Фоторепораж "Прогулянка зоопарком"
Підійде для тих, хто влітку залишить у Черкасах і піде разом з батьками до зоопарку ( а може потрапить до зоопарку в іншому місті, сподіваємося, що карантин невдовзі скінчиться і ми зможемо подорожувати ). Ось тут у вас з'явиться чудова нагода спробувати себе у ролі фотожурналіста (цікава професія) або блогера :))
Чекаємо репортаж про тварин зоопарку та більш змістовну розповідь про тих, хто найбільш сподобався або чимось вразив ( про декількох).
5. Завдання для рибалок :))
Якщо ви завзятий рибалка, то, напевно, за літо назбираєш цілу колекцію луски різних видів риб.
Обов'язково промий її, нехай добре висохне і тільки після того оформи у колекцію, підписавши назву вида риби. Оформлювати краще розміром не більше А5. Якщо збереться багато, то у папку такого формату.
Оформіть фотоколекцію у зручному форматі.
Бажаю вам невтомної допитливості, бажання дізнатися щось нове, чудової погоди та гарного настрою!
Завдання на тиждень 18 травня - 22 травня
Доброго дня.
Увага!!! Інформація про контрольну роботу після лабораторного дослідження!
На цьому тижні ми продовжимо вивчати гриби, а також напишемо підсумкову перевірочну роботу у Classroom (на минулому тижні у вас було завдання до неї підготуватися).
Але спочатку маленька робота. Пригадайте відео про особливості будови шапинкових грибів або перегляньте розміщене нижче :
Лабораторне дослідження

Завдання на тиждень 12 травня - 15 травня
Доброго дня.
На наступному тижні ми з вами проводимо підсумкову перевірку знань. Тому на цьому тижні ви повинні повторити тему : "Різноманітність рослин".
Зверніть увагу на основні поняття, їх взаємозв'язок. Також по конспектам чи підручнику повторіть приклади рослин різних угруповань, перегляньте таблички в зошиті.
І... підказка 😉 для тих, хто заходить у цей блог. Передивіться (або згадайте) ті запитання, на які ви вже відповідали у попередніх тестах та правильні відповіді до них.
Також суттєвою допомогою вам буде проходження тренувально-пізнавальних вправ на Learningapps за посиланням :
https://learningapps.org/display?v=pm7vrj3bt20
При проходжені декілька разів ви зможете опрацювати всі 14 запитань і дізнатися правильні відповіді на них.
Тепер можна і відпочити
До зустрічі на наступному тижні!
Увага!!!!!!
VI
Всеукраїнська інтернет-олімпіада «На Урок» (Весна 2020)
- Зайти
на сторінку naurok.ua/start, ввести наданий вчителем пароль та обрати
олімпіаду по біології.
- Виконати
завдання у відведений для цього час.
- Після
оголошення результатів отримати нагороди.
27 квітня-20 травня
Завдання на тиждень 4 травня - 8 травня
Доброго дня.
Сьогодні ми розглянемо з вами дуже цікаву групу живих організмів, які мають такі особливості будови та процесів життєдіяльності, що їх не змогли віднести ні до рослин, ні до тварин, тому створили окреме царство живої природи - ГРИБИ.
Тема. Загальна характеристика Царства Гриби. Цвілеві гриби.
Перегляньте інформацію по цій темі. Випишіть собі в зошит (по ходу перегляду) основні характеристики грибів, їх відмінність та спільні риси як з тваринами, так і з рослинами; також основних представників цвілевих грибів, їх середовище існування та особливості розмноження (приготуйтеся до тестування на наступному тижні)
Лабораторне дослідження.
Будова цвілевих грибів на прикладі мукора та пеніцилу.
Мета: розглянути особливості будови цвілевих грибів на прикладі мукора та пеніцила, визначити по рис. та фото особливості їх мікроскопічної будови, значення окремих частин ; з'ясувати значення в природі та житті людини.
Хід роботи.
1. Розглянути на фото та рисунках (відео та рис. дивитись вище) особливості гриба мукора
2. Замалювати мукор та підписати його основні частини.
3. Роздивитися будову пеніцилу (відео та рис. дивитись вище), визначити та записати його відмінності від мукора.
4. Зробити висновок про значення знань про особливості будови та процеси їх життєдіяльності у житті людини.
Д.з. фото лабораторного дослідження на ел пошту, опорний конспект для вас, мені не надсилати.
Завдання на тиждень 27 квітня - 30 квітня
Доброго дня.
Ми вже з вами вивчили особливості будови рослин, їх життєві форми та умови, які необхідні для життя в тому чи іншому рослинному угрупованні (згадайте основні з них : температура, вологість, освітленість).
А які з рослин не тільки знаходяться ближче до людини, але й дуже залежать від людини? .... Так, звісно це кімнатні рослини.
Звісно, ви ж вже знаєте, що їх дикі форми з різних рослинних угруповань і тому потребують різних умов догляду.
Наприклад, алое.
Походить з пустелі Карру в Південній Африці. На батьківщині росте у вигляді дерева. Типовий сукулент.Має соковиті стебла й листки. Листки сидячі, колючі по краю. У кімнатних умовах цвіте рідко, тому що взимку для алое не достатньо світла, а головне тому, що його надмірно поливають, забуваючи про походження цієї рослини.
Бегонія. У природних умовах бегонії поширені в тропічних країнах Америки, на Мадагаскарі, в Індії, на островах Індонезії, у Південному Китаї, Японії.
Кімнатні бегонії за декоративними якостями поділяють на кущові й листяні. Листяні бегонії характеризуються великими декоративними листками. Серед них найбільш відома бегонія рекс. Існують численні сорти, які відрізняються за кольором листків — від сріблястих до темно-червоних, тому що в них зелений колір хлорофілу маскується різними пігментами. Бегонія є класичним об’єктом розмноження рослин листками.
Це ліана, на стеблі якої утворюються додаткові повітряні корені. Листки великі, овальні, перистороздільні. Дуже невибаглива до світла.
Назва
|
Зображення
(фото чи малюн.)
|
Ознаки
рослини
(листя, стебло, квітка)
|
Особливості догляду
(вимоги до освітленості, температури,
вологості)
|
Завдання на тиждень 20 квітня - 24 квітня
Доброго дня.
Ви дуже гарно опрацювали тему " Життєві форми рослин. Рослинні угруповання".
Я отримала чудові малюнки ярусності різних угруповань. Дякую всім.
На цьому тижні ми закріпимо знання по цій темі та перевіримо їх, щоб знати як підкорегувати.
1. Перегляньте параграф та опорний конспект по цій темі.
Зверніть особливу увагу на виписані терміни та приклади рослин (ви вже зрозуміли як важливо знати не просто теорію, а вміти знаходити ту чи іншу рослинку в природі, знати її назву, вплив на людину чи інші організми?)
2. Потренуйтеся виконувати вправи в Learningapps за посиланням
https://learningapps.org/display?v=pqr658wvn20
https://learningapps.org/display?v=ppvzc4dvc20
3. Якщо ви побачили і підкорегували всі неточності у ваших знаннях за допомогою тренувальних вправ, то переходимо до їх оцінення у Classroom.
https://classroom.google.com/u/0/c/NTQ3MTQzMzI3OTJa
Бажаю успіхів.
АЛЕ СПОЧАТКУ ВІДПОЧИНЬТЕ
Завдання на тиждень 13 квітня - 17 квітня
Знов працюємо разом.
Уявіть себе на лоні природи. Буяє весна, все навколо квітує, пахне, розпускається, зеленіє. Милують око дерева, кущі, трави...
«Життєві форми рослин. Рослинні угрупування» (запишіть в зошит)
Життєва форма
|
Характеристика
|
Приклади
|
Деревні рослини (дерева та чагарники)
|
Багаторічні рослини, які мають здерев’янілий головний пагін або декілька пагонів (у чагарників). Переважно високі рослини.
Мають різну тривалість життя (від двох до декількох сотень років)
|
Дерева: сосна, береза, дуб, вільха.
Чагарники: малина, бузок, виноград, плющ
|
Напівдеревні рослини або
чагарнички
|
Багаторічні рослини, в яких верхня частина надземних пагонів трав’яниста, а нижня –здерев’яніла. Тривалість життя від декількох десятків до декількох сотень років
|
Чебрець, допишіть приклади
|
Трав’янисті рослини
|
Багаторічні й однорічні рослини, які характери-зуються відсутністю багато-річних надземних частин. Не мають здерев’янілого пагона.
Рослини з виткими пагонами називають ліанами
|
Однорічні:допишіть приклади
Багаторічні:допишіть приклади
|
Угруповання рослин
|
Назва рослин
|
ліс
| Береза, сосна, шипшина, мохи, гриби |
Рослинне угрупування характеризується ярусністю та має свій видовий склад, що пристосований до певного середовища. Верхні яруси займають світлолюбні рослини, а нижні – тіньовитривалі. Саме тому представники рослинних угрупувань не конкурують між собою.

Існують також штучні рослинні угрупування, які створені людиною. Це сади, парки, квітники, заповідники тощо. Вони не здатні самостійно існувати довгий час.
https://learningapps.org/display?v=pqr658wvn20
Ви вже зрозуміли, чим відрізняється написане зеленим кольором від червоного? Зелене - опорний конспект для зошита, червоне - те, що треба зробити .
Завдання на тиждень 6 квітня - 10 квітня
§ 46. Сільськогосподарські рослини
Тепер трохи перепочіньте. Включіть відео на повний екран.
§ 47. Екологічні групи рослин
2. Потренуйтеся на Learningapps , погравши у гру "Перший мільйон" на тему "Групи рослин" ( якщо пройдете не з першого разу, не засмучуйтеся, так ви дізнаєтесь більше відповідей на запитання, які будуть на тестуванні, так як деякі питання будуть змінюватися) за посиланням
https://learningapps.org/display?v=pr2xm7yak20
Це вам допоможе пройти подальше тестування.
3. Пройдіть тестування на Classroom по темі "Групи рослин" (всі зрозуміли, що легше заходити через блог в один клік на головній сторінці праворуч, біля 6клас нажати "Classroom"?)
Бажаю гарних оцінок і здоров'я!
Завдання на тиждень 30 березня - 3 квітня
1. Зайти в Classroom , використовуючи інструкцію на головній сторінці цього блогу.
2. Передивитися електронну книгу і згадати основні особливості ВСР.
3. Пройти перевірочне тестування на Classroom.
Чекаю ваші відповіді.
Ви дуже гарно попрацювали дистанційно до канікул.
Я отримала чудові проекти та добре опрацьовані теми в робочих зошитах.
Всім дякую.
Чекаю роботи тих, хто ще не долучився до дистанційного навчання.
Також очікую на вашу реєстрацію в Classroom!
Всім удачі і міцного здоров'я!
Немає коментарів:
Дописати коментар